Maria Gudro-Homicka
,,Uczenie się to doświadczanie. Wszystko inne to tylko informacja”
Einstein
O dramie mówi się w Polsce od ponad 40 lat. W latach 80. XX wieku Halina Machulska, aktorka Teatru Ochoty w Warszawie, po raz pierwszy zaprosiła angielskich specjalistów dramy na spotkanie z polskimi nauczycielami, aktorami, psychologami. Od tego momentu angielscy pedagodzy dramy byli częstymi gośćmi Teatru Ochoty. Prowadzili kursy dramy I i II stopnia, uczestniczyli w konferencjach dramy. Wielu nauczycieli ukończyło kursy, próbowali i próbują stosować dramę w pracy wychowawczej i dydaktycznej z dziećmi i młodzieżą na różnych etapach kształcenia. Na uczelniach powstaje przedmiot- Edukacja przez dramę. W latach 90. XX w. nauczyciele kojarzyli dramę z teatrzykiem szkolnym. Obecnie Uczestniczący w kursach nauczyciele nie mają wątpliwości, że drama jest metodą wychowującą, a także wspomagającą nauczanie różnych przedmiotów, np. języka polskiego, historii, przyrody, sztuki, nauczania zintegrowanego.
Ponadto drama jest metodą:
- całościowego, wszechstronnego rozwijania osobowości,
- przygotowania do życia w społeczeństwie,
- odkrywania, rozwijania i kształcenia uzdolnień artystycznych,
- kształcącą umiejętności wymowy, rozmowy, dyskusji, czytania i słuchania, odczytywania przenośnego znaczenia słów.
a także:
- przedmiotem w angielskich szkołach,
- gatunkiem literackim w XVII wieku,
- przedmiotem uniwersyteckim w Anglii.
Jak zdefiniować dramę? Drama to bycie w roli w określonej przestrzeni fikcyjnej, próba rozwiązywania problemów innych ludzi (z innego miasta, z innej ulicy, z innej szkoły), a jednocześnie wzbogacanie własnej osobowości, zaspokajanie osobistych pragnień, dążenie do oryginalności.
Należy zwrócić uwagę, że oprócz dramy jest metoda psychodramy. Psychodrama pozwala rozwiązywać własne problemy; uczestnicy psychodramy, będąc w roli, rozwiązują własne problemy. Nauczyciele bez specjalistycznego przygotowania nie mogą stosować psychodramy.
Drama jest metodą bezpieczną ze względu na emocje dziecka, można z powodzeniem stosować tę metodę w każdej sytuacji wychowawczej i dydaktycznej. Wymaga jednak gruntownego przygotowania przez nauczyciela.
Drama to jedyna metoda wychowania i nauczania, która w swej istocie zainteresowana jest indywidualnością ucznia, pozwala poznać go dogłębniej, określić jego zdolności, zainteresowania, potrzeby. Powoduje zmiany w wychowankach szybciej niż inne metody wychowania i nauczania, wzmacnia emocjonalnie, psychicznie uczniów nieśmiałych, pracujących wolniej, zagubionych. Angielscy specjaliści dramy mówią, że kilka minut dramy może więcej zmienić w dziecku niż wiele godzin pogadanek dydaktycznych. Może zmienić, ale nie musi, bowiem nie ma jednej, jedynej metody skutecznej w każdej sytuacji wychowawczej i dydaktycznej.
Ważny jest fakt, że drama kształci postawy uczniów, uczy współpracy w grupie, empatii, tolerancji, szacunku, odpowiedzialności, dobra, miłości, eliminuje stres, uczy panowania nad emocjami, wyzwala pozytywne emocje, pozwala wychodzić poza schematy myślenia, uczy twórczego myślenia, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, negocjowania, obala stereotypy, uczy komunikacji, jest pomocna w eliminowaniu stresów, rozładowuje agresję.
Należy zwrócić uwagę, że nauczyciel dramy nie narzuca własnego punktu widzenia uczniom, diagnozuje ich wiedzę i postawę, umiejętności, emocje, stwarza warunki do twórczej pracy, zachęca do rozmowy, dyskusji, opiniowania, analizowania, wnioskowania.
Drama jest metodą wychowania i nauczania; ma określone techniki, które są wykorzystywane w różnych sytuacjach wychowawczych i dydaktycznych. Są to techniki słowne, plastyczne, muzyczne, które dają możliwości rozwoju umiejętności uczniom o różnych typach inteligencji, o różnych możliwościach i zróżnicowanym stylu pracy-słuchowcom, wzrokowcom, kinestetykom.
Drama jest metodą, która pozwala uczyć się i przeżywać jednocześnie. Uruchamia zmysły, rozwija wyobraźnię, wykorzystuje ruch, słowo, emocje i intelekt dziecka.
Techniki dramy w bezruchu, wymagające skupienia:
- Poza – ćwiczenie indywidualne, wymagające ogromnego skupienia, wyciszenia, wyzwolenia emocji. Gdy pierwszy raz nauczyciel proponuje uczniom, stojącym w kręgu, tę technikę, zachęca, by stanęli tyłem do koła. Następnie, na znak nauczycielki, np. klaśnięcie, sygnał podany bębenkiem, trąbka, stają twarzą do koła w pozie.
Przykład: Przybierzcie pozę dziecka szczęśliwego, dziecka z problemem, problemy współczesnych dzieci. Polecenia dotyczą sytuacji rzeczywistych, następnie pojęć, uczuć.
- Rzeźba- uczniowie pracują w grupach dwuosobowych. Ustalają, kto jest rzeźbiarzem, a kto tworzywem, umawiają się, jak ma wyglądać rzeźba, negocjują, czy rzeźbiarz pozwala współpracować rzeźbie ze sobą, czy jest apodyktyczny.
Przykład. Połączcie się w pary i wykonajcie rzeźbę przedstawiającą bohatera baśni, dziecko z problemem, odrzucenie.
Uczniowie przez 1, 2 minuty rozmawiają, jak wykonać zadanie, w końcowej fazie widoczna jest rzeźba (postać nieruchoma), a rzeźbiarz stoi obok, prezentuje rzeźbę, opowiada o niej. Rzeźbę można ożywić, sama wyrazi, co robi w danym momencie, jak się czuje.
- Żywy obraz (obraz bez ruchu) – wymaga pracy większej grupy, od 2 do 6 osób. Grupa wspólnie podejmuje decyzję, jak zadanie wykonać. W efekcie powstaje nieruchomy obraz. Wszyscy w grupie biorą udział w zadaniu.
Przykład: Odliczcie do 5. Jedynki, dwójki, trójki, czwórki, piątki łączą się w grupy. W grupach wykonajcie obraz domu rodzinnego Czerwonego Kapturka, obraz przedstawiający miłość, tolerancję.
- Stopklatka – technikę tę stosuje się na lekcjach i zajęciach poświęconych edukacji filmowej; uczniowie w grupach przygotowują scenkę filmową, prezentują, na znak nauczycielki zatrzymują się w stopklatce, mówią, kim są w roli, co robią, co czują. Można przesunąć film do przodu, cofnąć.
Przykład: Utwórzcie grupy pięcioosobowe. Przedstawcie scenę z życia Kopciuszka. Zatrzymajcie obraz. Odpowiedzcie na pytania: kim jesteś? (w roli), co teraz robisz?, dlaczego tak postępujesz?, skąd wiesz, dlaczego tak należy postąpić?, co jest dla ciebie w związku z tą rolą (jaka jest twoja filozofia życia)?
- Fotografia – technika podobna do żywego obrazu, stosuje się ją w innej sytuacji edukacyjnej.
Przykład: Utwórzcie grupy czteroosobowe, pokażcie fotografię z albumu rodzinnego Kopciuszka
- Film – kontynuacja stopklatki. Na znak nauczyciela uczniowie ożywiają obraz, pokazują, co mogło się wydarzyć 2 godziny później, godzinę wcześniej.
Pozostałe techniki dramowe wymagają ruchu, słowa.
- Pantomima – technika wymagająca ruchu, bez użycia słów, oparta na ekspresji ciała, wykorzystuje mimikę, gest.
- Scenka improwizowana z tekstem a vista – uczniowie w grupach przygotowują scenkę, np. z życia Czerwonego kapturka, co się wydarzyło na ulicy itp. Pokazują początek akcji, rozwój akcji i punkt kulminacyjny. W ciągu 5-6 minut uczniowie ustalają przestrzeń, role dla siebie, tekst. W dramie tekst jest żywy, tzn. uczniowie tworzą go w ciągu kilku minut, bez wcześniejszego przygotowania.
- Płaszcz eksperta-powołanie grupy ekspertów w celu rozwiązania problemu wychowawczego, społecznego, w celu oceny utworu literackiego itp.
Przykład: uczniowie w roli rodziców, nauczycieli, psychologów, lekarzy, pracowników socjalnych w Urzędzie Miasta dyskutują, jak chronić lasy przed zaśmiecaniem.
- Technika otwartych myśli (tunel myśli) – co inni myślą o mnie.
Przykład: nauczycielka wchodzi w rolę Kopciuszka, a uczniowie w roli mieszkańców wsi wypowiadają jedno zdanie, wyrażające ich stosunek do bohaterki baśni (w trudne role zawsze wchodzi nauczyciel).
- Rysunek – może być wykonany w grupie, np. stół wigilijny lub indywidualnie, np. każdy uczeń wchodzi w rolę mieszkańca wsi, w której mieszkała dziewczynka Czerwony Kapturek
I rysuje jeden element wsi, np. dom, ogród, dzwon, studnię. Po wykonaniu rysunków wspólnie budują wieś.
Technika ta czasem jest nazywana dramą z papieru, bowiem rysunek stanowi miejsce udramatyzowane, w którym rozegra się drama.
- Drama z obrazu – obraz jest podstawą tworzenia żywego obrazu, rozmowy, dyskusji na temat postaci, odtwarzanie rzeczywistości przedstawionej na obrazie – retrospekcja
Przykład: Popatrzcie na obraz ,,Upadek Ikara,, i odtwórzcie reakcję ludzi tam będących w chwili, gdy Ikar wpadł do morza.
- Rola – jest podstawową techniką w dramie.
Przykład. Wejdźcie w rolę mieszkańców naszego miasta i spróbujcie zastanowić się, co zrobić, by uchronić dzieci w naszym mieście przed zagrożeniami. Nauczyciel, wchodząc w rolę, mówi do uczniów, np.: gdy wstanę z krzesła, będę pisarzem.
Na zajęciach nauczyciel proponuje uczniom jedną lub dwie techniki dramowe. Nie wystarczy jednak użycie techniki dramowej. Ważne jest, co nastąpi po wykonaniu zadania przez dzieci. Należy omówić zadanie w roli i poza rolą. Gdy uczniowie, np. w pozie pokażą postać literacką, nauczyciel pyta,: kim jesteś?, co teraz robisz?, co czujesz?- to są pytania związane z budowaniem roli. Poza rolą uczniowie prowadzą rozmowę, dyskusję na temat motywów postępowania bohatera literackiego czy postaci społecznej, np. dziecka odrzuconego, narkomana, człowieka starszego, a także słowika z baśni, psa wyrzuconego przez właściciela itp.
Etapy pracy z techniką dramy:
- Przedstawienie sytuacji udramatyzowanej (fikcyjnej) przez nauczyciela – krótko, jasno, z zaciekawieniem. Np. jesteśmy na ulicy wielkiego miasta. Wejdźcie w rolę mieszkańców tego miasta i pokażcie, co robią ludzie na ulicy o godzinie 15,30
- Podział na grupy i zaproponowanie techniki dramy- nauczyciel mówi: Odliczcie do 5, następnie utwórzcie 5 grup – jedynek, dwójek itp. Wykonajcie w grupach żywy obraz, ilustrujący zabawy dzieci podczas długiej przerwy.
- Przygotowanie się do wykonania zadania, z wykorzystaniem danej techniki; nauczyciel daje uczniom na wykonanie obrazu, rzeźby, scenki improwizowanej nie więcej jak 3 do 5 minut. Gdy za dużo da czasu, zmieniają pomysły, wychodzą z roli.
- Zaprezentowanie zadania, np. obrazu, czy scenki. Grupy kolejno prezentują się, jedna grupa prezentuje wykonane zadanie, pozostałe oglądają w skupieniu. Ale każda grupa ma prawo zaprezentować się.
- Omówienie zadania w roli. Jak pisałam wcześniej, gdy uczniowie tworzą pozę, rzeźbę, stopklatkę, obraz, fotografię, a więc techniki w bezruchu, nauczyciel zadaje pytania: kim jesteś? (w roli), co robisz?, dlaczego tak postępujesz?, skąd wiesz, że należy tak postąpić?, jaka jest filozofia twojego życia? (w związku z tą rolą). Te pytania stanowią 5 poziomów zrozumienia i świadomości w tworzeniu obrazów wg Doroty Heahcofe, angielskiej specjalistki dramy.
- Omówienie ćwiczenia poza rolą. Ten etap zajęć obejmuje rozmowę, dyskusję na temat wykonanego zadania. Uczniowie, np. wykonali obrazy ilustrujące współczesną rodzinę. Po wykonaniu zadania przez wszystkie grupy, uczniowie w zespole rozmawiają o problemach współczesnej rodziny, o tym, co zrobić, by pomóc rodzinie.
Należy podkreślić, że samo wykonanie techniki dramy nie jest dramą. Niezbędne jest omówienie techniki w celu pogłębienia roli, lepszego poznania postaci, motywów jej postępowania. Warto zwrócić uwagę, czy uczniowie grają, czy wchodzą w rolę.
Przykład: Nauczycielka pyta: Co czuje pies, który zgubił właściciela, co czuje dziecko, które zostaje bez rodziców w szpitalu, co czuje dziecko, które pierwszy raz przyszło do przedszkola? – Wejdźcie w rolę i spróbujcie poczuć to, co czują te postacie.
W tym ćwiczeniu nie chodzi o to, by uczniowie zagrali psa, zachowanie dziecka w szpitalu czy w przedszkolu, ale o to, by przez chwilę poczuli się tą osobą i zrozumieli, co może czuć inna osoba lub zwierzę w takiej sytuacji. W ten sposób uczą się empatii, szacunku, miłości, rozumieją postępowanie i uczucia innych.
W dramie jest wiele spontaniczności, nieprzewidzianych sytuacji, odpowiedzi, jednak metoda ta wymaga bardzo dobrego przygotowania nauczyciela zarówno do poznania tej metody jak i zaplanowania poszczególnych zajęć.
Przygotowanie nauczyciela do zajęć z wykorzystaniem dramy polega na:
- ustaleniu celu zajęć, niezależnie od etapu edukacji, miejsca zajęć,
- określeniu treści z programu, zamieszczonych w planie pracy, uwzględnienie korelacji i integracji treści programowych
- ustaleniu tematu zajęć
- ustaleniu miejsca fikcyjnego, w którym rozegra się drama,
- przypisaniu ról uczniom i nauczycielowi (nie może zabraknąć roli dla żadnego dziecka),
- określeniu ważnego wydarzenia, w którym rozegra się drama, np. jest godzina 15.00, pracownicy wychodzą z zakładu pracy. Co robią dorośli po wyjściu z pracy?
- ustaleniu struktury zajęć i zasad kierowania grupą:
* na zajęciach dramy uczniowie stoją lub siedzą w kole
* sposobem porozumienia się z uczniami może być klaśnięcie, podniesienie kostki do gry w warcaby, np., do podziału na grupy, zagranie na organkach, na flecie itp.
* po ćwiczeniu grupowym następuje ćwiczenie indywidualne,
* po ćwiczeniu pełnym emocji ćwiczenie na ,,wykrzyczenie” emocji,
* po ćwiczeniu ,,głośnym” ćwiczenie wyciszające, np. zamknijcie oczy i spróbujcie zobaczyć bohaterkę w określonej sytuacji.
Przygotowując zajęcia, nauczyciel winien ustalić, w którym momencie przekazuje uczniom ,,władzę”, np. nauczyciel przedstawia uczniom sytuację udramatyzowaną (fikcyjną), wybiera technikę dramy, proponuje ją uczniom, dzieli zespół na grupy i mówi:- Pokażcie w scenie improwizowanej brak tolerancji. W tym momencie przekazuje uczniom ,,władzę,, ; uczniowie podejmują decyzję o sposobie wykonania zadania, ustalają role dla siebie, określają początek i zakończenie scenki, punkt kulminacyjny, tworzą tekst a vista.
W dramie ważna jest strategia i konwencja, np. uczniowie wydzierają z papieru kwiat, następnie mówią, z czego wykonali kwiat, np. z metalu, ze złota, z papieru, z bibuły, z kolorowego materiału (wykonują kwiat z białej kartki papieru). Kolejna czynność to ożywienie kwiatem postaci z baśni. Strategią jest wydzieranie kwiatu z papieru. Wypowiedź na temat tworzywa, z którego wykonali kwiat, (złoto, bibuła, masa solna, marcepan) i dotykanie kwiatem bohaterów książkowych jest już konwencją dramy.
Drama jest sztuczną sytuacją, toteż uczniowie muszą mieć świadomość, że są w dramie.
Muszą wyrazić zgodę na to, co proponuje nauczyciel, muszą mieć przekonanie, że się uczą, a nie bawią. A drama pomaga im poznać przestrzenie dotąd nieznane, pozwala poznać motywy postępowania bohaterów literackich i ludzi z problemami. Drama uczy życia.
Przede wszystkim nauczyciel powinien dobrze czuć się w dramie, by uczyć ta metodą i wierzyć, że jego uczniowie nauczyli się czegoś. Powinien wierzyć, że jego uczniowie mają różne talenty i rozwiążą każde zadanie.
Nauczyciel nie narzuca swojego sposobu myślenia uczniom. Stwarza sytuacje dydaktyczne, jest konsultantem, ekspertem, ale pozwala też uczniom być ekspertami w wielu dziedzinach. Jest przewodnikiem, jednak uczniowie sami rozwiązują problemy.
Co jest ważne w stosowaniu tej metody. Każdy uczeń pracuje, każdy mówi słucha z uwagą, czyta, pisze, komunikuje się z drugą osobą, z grupą, podejmuje indywidualne i grupowe decyzje, negocjuje, poszukuje, wykorzystuje wiedzę w praktyce, a więc nabywa umiejętności ponadprzedmiotowe niezbędne w szkole i w dorosłym życiu.
Drama uczy myślenia, pozwala wyjść poza schematy myślenia, obala stereotypy, uczy postaw.
Uczniowie, wchodząc w role postaci społecznych czy literackich, lepiej rozumieją postępowanie innych ludzi i ich potrzeby, dokładnie widzą w utworze ulice, domy, pole bitwy, postacie historyczne, rozumieją pojęcie przestrzeni.
Na zajęciach dramy uczniowie nieśmiali zaczynają mówić i okazuje się, że mają dużo do powiedzenia, są ekspertami w różnych dziedzinach życia, mogą zmienić swoje nastawienie do świata.
A nauczyciel winien stworzyć taką sytuację na zajęciach, aby każdy uczeń mógł rozwijać swoje zdolności. Metoda dramy daje szansę każdemu dziecku osiągnięcia sukcesu.
Drama uwzględnia różne typy uczenia: słuchowców, wzrokowców, kinestetyków.
Ważne jest, aby nauczyciel lubił dzieci i dał im radość uczenia się i uczestniczenia w zajęciach.
Etapy wchodzenia w rolę zaproponowane przez Briana Waya, angielskiego dydaktyka dramy, pozwalają dziecku widzieć świat holistycznie.:
- Koncentracja – obecnie bardzo ważny etap w pracy z uczniami. Nauczyciel powinien wyciszyć uczniów, aby mogli skupić się i podjąć pracę lub słuchać z uwagą. Uczniowie winni słuchać wypowiedzi kolegów i nauczyciela. Nauczyciel również z uwagą słucha wypowiedzi uczniów.
- Zmysły – wykorzystanie zmysłów ma wielki wpływ na szybkie przyswajanie wiedzy i nabywanie umiejętności.
- Wyobraźnia – czyni ludzi wielkimi, należy dać dzieciom szansę, aby rozwijali wyobraźnię w każdej sytuacji dydaktycznej i wychowawczej.
- Fizyczne ja – wykorzystanie ruchu na zajęciach, uplastycznienie ciała.
- Mowa – gdy uczniowie skoncentrują się, wykorzystają zmysły, rozwiną wyobraźnię, zaczynają się spontanicznie wypowiadać.
- Emocje – na zajęciach dramy jest wiele sytuacji, którym towarzyszą emocje, często wynikają one z tematu zajęć, np. miłość, nienawiść, odrzucenie, katastrofa, śmierć. Po trudnych ćwiczeniach na emocje uczeń powinien ,,wykrzyczeć´” je, zanim opuści zajęcia. Zaangażowanie emocjonalne uczniów pozwala im uczyć się szybciej i odnieść edukacyjny sukces.
- Intelekt – po pokonaniu kolejnych etapów uczniowie sami rozwiązują problemy, zadania. Dlatego należy tak zorganizować sytuację uczenia, aby uczniowie sami rozwiązywali zadania, problemy, sami uczyli się, a nauczyciel jest przewodnikiem, konsultantem, umiejętnie dyskretnie kieruje procesem uczenia.
Szanowni Nauczyciele, poloniści, nauczyciele historii, etyki, wychowawcy, pedagodzy i psycholodzy, dzielę się z Wami moimi doświadczeniami, bowiem dramę stosowałam w pracy z uczniami ponad 20 lat. To jedyna metoda, która pozwala uczniom rozwijać się całościowo – uczy samodzielności myślenia, analizowania, wnioskowania, słuchania i mówienia, pisania jednocześnie wszystkich uczniów. Dramę stosowałam raz w tygodniu, bowiem należy stosować różne metody. Ale lekcje dramy to było dla uczniów święto. Pamiętają lekcje jako już dorośli ludzie i rodzice i pytają mnie, dlaczego obecnie w szkołach nie ma dramy.
Stosujcie metody aktywizujące, odrzućcie sprawdziany i pseudotesty, wyrzućcie ćwiczenia książkowe ze szkół. Uczcie myślenia i retoryki.
Dajcie dzieciom i młodzieży radość uczenia się, bo jak powiedział Einstein: ,,Większość nauczycieli traci czas na to, by dowiedzieć się, czego uczniowie nie wiedzą. Tymczasem prawdziwa sztuka zadawania pytań polega na tym, by odkryć, co uczeń wie, lub czego jest w stanie się dowiedzieć”.