Maria Gudro-Homicka
A. Studia nauczycielskie – wymagania stawiane kandydatom.
- Kandydat zdaje test psychologiczny.
- Uzasadnia wybór kierunku studiów.
- Przedstawia w dowolnej formie swoje doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą np. podczas kolonii, obozów, innych form wolontariatu.
- Zdał maturę na przynajmniej 75%.
- Poprawnie, wyraziście mówi w języku polskim i drugim języku. Jest dwujęzyczny.
- Odznacza się kulturą osobistą.
- Posługuje się technologią komputerową.
B. Oczekiwane umiejętności studentów kończących kształcenie pedagogiczne i rozpoczynający prace w szkole
- Podczas studiów student odbywał praktyki w zakresie dydaktyki w szkołach ćwiczeń. Przedstawia dyrektorowi szkoły świadectwo ukończenia praktyki.
- Zna etykę i kulturę słowa.
- Ma przedmioty; logika, psychologia rozwojowa dziecka, ocenianie.
- Zna prawo oświatowe, ma świadomość, że ,,Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą, i opiekuńczą: (Karta nauczyciela).
- Odpowiada za sukcesy uczniów w nauce, za pomoc w wychowaniui bezpieczeństwo ucznia w szkole.
Planowanie
- Zna program szkoły i program wychowawczo – profilaktyczny
- Do tych dwóch programów i do podstawy programowej tworzy lub dostosowuje program nauczania.
- Potrafi samodzielnie zaplanować pracę z uczniami, a więc:
- analizuje rozporządzenie w sprawie podstawy programowej,
- na jej podstawie pisze program nauczania lub korzysta z programu innych autorów.
- Pisze samodzielnie (dla swoich uczniów) plan wynikowy lub plan metodyczny, uwzględniając możliwości percepcyjne, zainteresowania i potrzeby każdego ucznia, przydatność przekazywanej im wiedzy w życiu dorosłym, dostosowanie nabytych umiejętności uczniów do rzeczywistych sytuacji.
- Plan ma być celowy, rzetelny, skuteczny w wychowaniu i nauczaniu, krótkoterminowy.
- Plan obejmuje dwa poziomy wymagań: podstawowy i ponadpodstawowy; do planowania pracy w szkole służą tylko programy: program szkoły, program wychowawczo- profilaktyczny, program nauczania danego przedmiotu.
Nauczanie
Co z tego, że mamy XXI wiek i coraz lepsze techniczne cywilizacje, kiedy nie potrafimy dotrzeć do drugiego człowieka, a rozwój emocjonalny i duchowy większości ludzi pozostaje w epoce kamienia łupanego.
Woody Allen
- Nauczyciel potrafi nawiązać kontakt z uczniami.
- Każdy nauczyciel odpowiada za kształcenie języka polskiego, za etykę i kulturę słowa.
- Nauczyciel jest przygotowany merytorycznie do nauczania przedmiotu.
- Zna dydaktykę opartą na naukowych podstawach polskich i światowych metodyków.
- Zna zasady nauczania, (poglądowości, świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie uczenia się nauczania, trwałości i umiejętności, dostępności (dostosowanie nauczania do możliwości percepcyjnych uczniów), stopniowania trudności: od łatwiejszego do trudniejszego, od znanego do nieznanego, od prostego do złożonego, od całości do szczegółu, zasada systematyczności.
- Nauczyciel zna i wykorzystuje różne metody nauczania, odchodzi od encyklopedycznego przekazywania wiedzy na rzecz rozwiązywania problemów, zadań
- Planuje każdą lekcję.
- Przez pierwsze trzy lata pisze konspekty lekcji.
- Diagnozuje emocje uczniów, stosuje ćwiczenia wprowadzające dobrą atmosferę, stwarza sytuacje wychowujące
- Dąży do rozwoju osobowości ucznia, pragnie wychować człowieka przedsiębiorczego, twórczego, myślącego, mądrego, a jednocześnie wrażliwego i tolerancyjnego,
- Na każdym przedmiocie uczy przede wszystkim czytania ze zrozumieniem, retoryki, myślenia, słuchania i formułowania własnych opinii, pracy w grupach, czyli umiejętności ponadprzedmiotowych, odpowiada za kształcenie języka, ortografię i interpunkcję.
- Uczy holistycznie, uwzględniając: skupienie, wykorzystanie zmysłów, wyobraźnię, ruch, język, emocje i intelekt.
- Koreluje i integruje treści programowe
- Zachęca uczniów do wyrażania w każdej sytuacji dydaktycznej i wychowawczej swoich uczuć (zakłopotania, zmieszania, zdumienia) bez oceniania.
- Wspiera samodzielność uczniów podczas rozwiązywania problemów,
- Uznaje ich prawo do popełniania błędów.
- Ma świadomość, że nauka to nie tylko przyswajanie wiedzy, ale otwarcie na nowe pomysły, projekty, inicjatywy.
- Daje prawo uczniom do zdziwienia, poszukiwania nowych rozwiązań, do podejmowania decyzji, negocjowania.
- Ma świadomość, że proces jest ważny a nie tylko efekt pracy uczniów.
- Powinien czuć się podmiotowo i podmiotowo traktować swoich podopiecznych,
- Określa jasno reguły relacji nauczyciel-uczeń.
- Potrafi organizować sytuację dydaktyczno-wychowawczą, tak aby zaktywizować wszystkich uczniów.
- Umiejętnie zarządza własnymi emocjami, nie przenosi ich na sytuacje zawodowe.
- Dostrzega talenty swoich uczniów i ich style uczenia się.
- Szanuje wytwory ich pracy, wspiera ich w działaniu indywidualnym i grupowym.
- Dba o dobre samopoczucie uczniów, ale także o dyscyplinę pracy na lekcji, umiejętnie buduje dobrą atmosferę pracy w klasie i w szkole.
- Rozumie zachowanie wychowanków.
- Pozwala planować pracę, uwzględnia w pracy z uczniami ich zainteresowania, potrzeby, możliwości.
- Dobiera i stosuje metody nauczania, które aktywizują uczniów i zachęcają do twórczej pracy.
- Zna statut, prawo oświatowe, organizację procesu dydaktycznego i wychowawczego; potrafi uczyć wybranego przedmiotu.
- Nie narzuca własnego punktu widzenia uczniom; diagnozuje ich wiedzę, umiejętności, postawę, emocje; zachęca do rozmowy, dyskusji, zadawania pytań, do analizowania, opiniowania, wnioskowania, uczy retoryki.
- Wychowuje i uczy.
- Uczy tak, aby uczeń miał satysfakcję z nauki.
- Lubi swoją pracę i uczniów.
- Daje uczniom radość uczenia się.
- Nie skarży na swojego ucznia, wspólnie z nim rozwiązuje każdy problem.
Ocenianie
- Nauczyciel ma na studiach przedmiot Ocenianie.
- Nauczyciel zna pojęcie oceny szkolnej wg rozporządzenia w sprawie oceniania oraz metodyki opartej na podstawach (uwzględnienie warunków uczenia się, sposobu uzyskania informacji, sposobu wykorzystania tej informacji).
- Zna funkcje oceniania – klasyfikującą i diagnostyczną.
- Ustala z uczniami kryteria oceny różnych form wypowiedzi, np. czytania, pisania, słuchania, mówienia, recytacji, rozwiazywania zadań, pracy w grupach.
- Zna poziomy wymagań, taksonomię celów.
- Oceniając, widzi dziecko, jego możliwości, zainteresowania, potrzeby a nie dyrektora, kuratora, ministra.
- Nie ulega testomanii.
- Stosuje rożne sposoby oceniania.
- Ocenia tylko to, czego nauczył
Wiedza to doświadczanie – wszystko inne to informacja
Albert Einstein
Wymagania w zakresie osobowości nauczyciela
- Jest autorytetem, przewodnikiem dla ucznia.
- Uznaje, że jego zawód to misja.
- Panuje nad własnymi emocjami i emocjami uczniów.
- Szanuje siebie i innych, przede wszystkim swoich uczniów, stosuje pochwały i rozmawia w cztery oczy o ich błędach w zachowaniu, traktuje wszystkich uczniów jednakowo, odkrywa talenty i ocenia sprawiedliwie.
- Jest cierpliwy i konsekwentny, nie zawodzi w sytuacjach trudnych.
- Jest uczciwy, żyje zgodnie z wartościami (prawda, dobro, piękno, odpowiedzialność za słowo, tolerancja).
- Uczy się ustawicznie/ stale podnosi swoje kwalifikacje.
- Dba o rozwój swojego warsztatu pracy, jest ciekawy świata, poszukujący.
- Jest godny szacunku, zaufania, posiada poważanie u uczniów, rodziców, społeczności lokalnej.
- Indywidualnie rozmawia z uczniem o jego sukcesach i porażkach.
- Ma świadomość czasu pracy; pracuje 40 godzin tygodniowo.
- Przejawia postawę kulturotwórczą.